Шкільне харчування

Шкільні роки – час бурхливого росту, безупинного фізичного і розумового розвитку. Швидкий ріст, постійний рух, напружена розумова діяльність – все це ставить перед організмом підвищені вимоги, спричинюючись до великих витрат енергії. Для росту і забезпечення нормальної життєдіяльності організму серед інших факторів неабияке значення має режим харчування. Під режимом харчування слід розуміти дотримання помірності, різноманітності їжі, регулярності прийняття її.
Організоване шкільне харчування регламентується санітарними правилами і нормами, і тому в значній мірі задовольняє принципам раціонального харчування. Основні проблеми харчування школярів пов’язані з порушенням режиму харчування поза стінами школи, з частим відвідуванням ресторанів фаст-фуд, зловживанням чіпсами, сухариками, цукерками, шоколадними батончиками і т.д. Зазвичай це пов’язано з недостатньою поінформованістю та або потуранням з боку батьків.
Велике значення для травлення і засвоєння поживних речовин – джерел енергії – має чіткий розпорядок у прийманні їжі. Інтервали між прийняттям їжі мають бути не меншими і не більшими ніж 3,5…4 год. Якщо дитина регулярно в ті самі години їсть, то умовнорефлекторне виділення соків у неї починається ще до приймання їжі, що значно активізує процес травлення. Навпаки, в разі несистематичного приймання їжі кількість соків, що виділяється травними залозами, значно менша: всі умовні рефлекси на час харчування не виявляються. Іноді діти, які зголодніли, не чекають звичайного обіду або вечері, а щось на ходу “перехоплюють”. Кількість їжі, яку вони при цьому з’їдають, виявляється недостатньою для задоволення потреб організму. Така шкідлива звичка порушує нормальний режим харчування, оскільки це погіршує апетит під час наступного прийняття їжі.
Ще однією умовою режиму харчування є помірність його. Надмір їжі дуже шкідливий для дитячого організму. Переїдання призводить до розвитку різних захворювань (наприклад, ожиріння), а також знижує розумову діяльність дитини. При складанні раціонів харчування слід враховувати, що їжа має бути достатньою за кількістю, поживною і смачною.
Фізіологічне значення трьох страв
Обід дитини, як і дорослої людини, має складатися з трьох страв. Фізіологічне значення першої, другої і третьої страв для організму було вивчено в лабораторії І.П.Павлова.
Перша страва – це різні супи. Вони містять багато сокогінних речовин. Особливої харчової цінності супи не становлять, вони “готують” шлунок до прийняття другої страви. Сокогінні речовини всмоктуються крізь стінки шлунка в кров і розносяться по всьому організму. Вони підходять до залоз шлунка, спричинюючи посилену секрецію їх.
Друга страва найбільш поживна. Це варене, смажене й тушковане м’ясо або риба з різними гарнірами. Перетравлювання цієї їжі потребує великої кількості в травному каналі ферментів, що розщеплюють білки, жири і вуглеводи.
Третя страва – це сирі фрукти, киселі, компоти, соки. Вона корисна тим, що містить багато вітамінів.
Організація харчування в СЗШ №97
У нашій школі організована чудова велика, світла, затишна їдальня, яка стала улюбленим місцем учнів і розрахована на 120 посадочних місць. Обслуговуючий персонал дозволяє успішно справлятися з величезними навантаженнями під час шкільних змін.


    

Харчування всіх учнів проводиться за розкладом, який відповідає навчальному навантаженні кожного класу. Таким чином вирішується проблема навантажень на їдальню в обідні години.
Меню, пропоноване в шкільній їдальні, відрізняється різноманітністю страв і містить весь необхідний по калорійності і вмісту вітамінів набір продуктів для дитячого харчування.

      

Директор школи Крупник П.М. контролює стан організації харчування учнів у школі.
Медпрацівники школи cлідкують за якістю продуктів, які надходять до їдальні, дотриманням норм харчування, С-вітамінізацією, санітарно-гігієнічним станом їдальні та особисто здійснюють проби готової їжі та дають дозвіл на використання готових блюд для харчування.


Вимоги до харчових продуктів та страв, призначених для продажу у навчальних закладах

Здорове харчування дітей та підлітків є важливою передумовою зменшення ризику серцево-судинних захворювань, діабету та раку як у дитячому, так і дорослому житті. Нещодавно на сайті Міністерства охорони здоров’я України з’явилися оновлені  Методичні рекомендації щодо здорового харчування дітей у навчальних закладах.

Фахівці міністерства ретельно проаналізували меню шкіл та дитсадків і тепер запрошують громадськість до обговорення нових норм.

Також у документі прописані вимоги до харчових продуктів та страв, призначених для продажу у школах.  Отже:

1. Бутерброди:
1) на основі житнього хліба або цільнозернового хліба з житнього, пшеничного та змішаного борошна, або безглютенового хліба;
2) з сиром, крім плавленого сиру, яйцями з вершковим маслом, зеленню, свіжими або сухими спеціями, з переробленими бобовими продуктами, горіхами, насінням без додавання солі;
3) з овочами та/або фруктами, зазначеними у пунктах 7-9;
4) без солі і соусів, включаючи майонез, крім кетчупу для
виробництва якого необхідно використовувати не менше 120 г помідорів
для отримання 100 г готового виробу.

2. Салати в окремій упаковці:
1) з овочами та/або фруктами, зазначеними у пунктах 7-8;
2) з яйцями, сиром, крім плавленого сиру, або з молочними продуктами, які відповідають вимогам, зазначеним у пункті 5 цього додатку, з хлібною продукцією, яка відповідає вимогам, зазначеним у пункті 6 або з бобовими продуктами, сушеними овочами та фруктами або горіхами та насінням, які відповідають вимогам, зазначеним у пункті 9 , з
олією, травами або свіжими та/або сухими спеціями, без додавання солі;

3. Молоко без додавання цукру і підсолоджувачів (речовин, які надають солодкий смак харчовим продуктам та стравам).

4. Напої, що замінюють молоко на основі сої, рису, вівса, кукурудзи, гречки, горіхів або мигдалю:
1) які містять не більше 10 г цукру на 100 мл готового продукту, без додавання  підсолоджувачів;
2) з низьким вмістом натрію/солі, тобто які містять не більше 0,12 г натрію або еквівалентну кількість солі на 100 г або на 100 мл харчових продуктів, або зі зниженим вміст натрію/солі, тобто вміст натрію або еквівалентна кількість солі знижено не менш ніж на 25% в порівнянні з аналогічною продукцією.

5. Молочні продукти: йогурт, кефір, кисле молоко, ацидофілін молоко, ароматизоване молоко, сироватка, сир або замінники молочних продуктів на основі сої, рису, вівса, горіхів або мигдалю:
1) що містять не більш 10 г цукру на 100 г/мл готового продукту;
2) без додавання підсолоджувачів;
3) що містять не більш 10 г жиру на 100 г/мл готового продукту.

6. Зернові продукти для сніданку та інші зернові продукти:
1) без додавання цукру і підсолоджувачів;
2) з низьким вмістом натрію/солі, тобто які містять не більше 0,12 г натрію, або еквівалентну кількість солі на 100 г або на 100 мл харчових продуктів або зі зниженим вмістом натрію/солі, тобто вміст натрію або еквівалентна кількість солей знижено не менш ніж на 25% в порівнянні з аналогічною продукцією, за винятком хліба, в якому вміст не перевищує 450 мг на 100 г готової продукції.

7. Овочі:
1) в свіжому і переробленому вигляді, крім сушених овочів;
2) без додавання цукру і підсолоджувачів;
3) перероблені овочі повинні мати низький вміст натрію/солі, тобто містити не більше 0,12 г натрію, або еквівалентну кількість солі на 100 г або на 100 мл харчової продукції, або мати знижений вміст натрію/солі, тобто вміст натрію або еквівалентна кількість солей знижується щонайменше на 25% у порівнянні з аналогічною продукцією, за винятком
продукції, що підлягає природному бродінню;
4) приготовлені для безпосереднього вживання в їжу;
5) можуть бути фасовані як одна окрема упаковка або поділені на
порції.

8. Фрукти.
1) в свіжому і переробленому вигляді, крім сушених фруктів;
2) без додавання цукру і підсолоджувачів;
3) приготовлені для безпосереднього вживання в їжу;
4) можуть бути фасовані як одна окрема упаковка або поділені на
порції.

9. Сушені овочі та фрукти, горіхи, насіння:
1) без додавання цукру і підсолоджувачів, без солі та жиру;
2) фасовані в окремій упаковці, вага 1 порції якої не перевищує 100 г;

10. Фруктові, овочеві та фруктово-овочеві соки:
1) 1 упаковка не повинна містити більше ніж 330 мл соку;
2) без додавання цукру і підсолоджувачів, у випадку використання овочевих та фруктово-овочевих соків;
3) з низьким вмістом натрію/солі, тобто містить не більше 0,12 г натрію, або еквівалентну кількість солі на 100 г або на 100 мл харчової продукції або зі зниженим вмістом натрію/солі, тобто вміст натрію або еквівалентна кількість солей знижується щонайменше на 25% у порівнянні з аналогічною продукцією.

11. Пюре, фруктові, овочеві та фруктово-овочеві муси:
1) без додавання цукру і підсолоджувачів;
2) без додавання солі.

12. Фруктові, овочеві та фруктово-овочеві коктейлі на основі молока; замінників молока на основі сої, рису, вівса, кукурудзи, гречки; горіхових або мигдальних напоїв; молочних продуктів або замінників молочних продуктів, що відповідають вимогам, зазначеним у пункті 5 цього додатку.

13. Природна мінеральна вода, з низькою або середньою мінералізацією, джерельна вода або столова вода в окремій упаковці.

14. Інші напої, виготовлені на місці без додавання цукру або підсолоджувачів.
1) чай, також чай з фруктами, молоко чи замінники молока на основі сої, рису, вівса, кукурудзи, гречки, горіховий або мигдальний напій можуть використовуватись з додаванням натурального меду – не більше 10 г меду на 100 мл напою;
2) компоти та узвари можуть готуватись з додаванням натурального меду – не більше 10 г меду на 100 мл напою;
3) напої з обсмаженого зерна, а також молоко чи замінники молока на основі сої, рису, вівса, кукурудзи, гречки, горіховий або мигдальний напій можуть використовуватись з додаванням натурального меду – не більше 10 г меду на 100 мл напою.

Проект наказу «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо здорового харчування дітей у навчальних закладах» розроблено для впровадження рекомендації ВООЗ, положень Віденської декларації щодо харчування та неінфекційних захворювань у контексті політики «Здоров’я – 2020» (2013 р.) та Римської декларації, підписаній на Другій міжнародній конференції з харчування (2014 р.).

Прийняття проекту наказу сприятиме зменшенню ризику набору зайвої ваги дітьми та підлітками, вірогідності захворювань на ожиріння, серцево-судинні захворювання, діабет і рак у дитячому та дорослому віці за рахунок обмеження калорійності харчових продуктів та страв, доступних у навчальних закладах, зменшенню споживання солі, цукру та жиру у складі харчових продуктів.

Фахівці впевнені, що для досягнення поставленої мети у навчальних закладах доцільно не дозволяти продаж та використання для приготування страв у навчальних закладах продуктів із надмірною калорійністю та надмірним вмістом солі, цукру, насиченого жиру та трансжиру.

  

Investigationes
CHARLES S. ANDREWS
3139 Brownton Road
Long Community, MS 38915



+7 495 287-42-34 info@ucoz.com
Mirum
sample map